Felkeszülesi verseny a VB előtt

A csapat:

Fehér Boróka, HUN-1912 BYC1912
Koch Péter, HUN-234 FVE
Bite Pál Előd, HUN-706 Kereked
Kis-Szölgyémi, Soma HUN-704 Kereked
Héder Benedek, Barna HUN-1311 SVE

Csapatvezető: Török Péter
Edző: Dénes Gábor

Bár az elmúlt napok eseményeit leginkább a cadizi Optimist EB határozta meg, a magyar optimist válogatott VB csapata ezzel egy időben már a Garda tavon készült a hamarosan kezdődő világbajnokságra. A csapat 21-én indult el otthonról és a programnak megfelelően két nap vízi edzést és egy három napos versenyt tervezett. A verseny a D’Argento volt a torbolei klub rendezésében, de a rivai rendezésű VB elő versenyeként. Nem is volt ez másképp, jól látszott a mezőny színessége, hiszen a 255 junior és 37 cadetti nevezett közel 30 országból. A mezőnyt 3+1 csoportba osztották.

A két napos felkészülés igazán remek körülmények között zajlott. Az első nap a friss szeles déliben a hajóvezetés és a sebességé volt a fő szerep, majd az edzés második felében pedig kb. 50 fős nemzetközi csapatokkal futamozás következett. Reggelente videó elemzés és az előző nap kiértékelése történt. A próba futamok jól sikerültek, így a csapat is egyre lelkesebben és jó hangulatban várta a versenyt.

A verseny szervezőinek a tervezett 9 futamból 8-at sikerült rendezni. Minden nap 12.30-kor volt a rajt a déli szélre ráhangolódva. Érdekesség volt, hogy a három nap alatt három különböző helyszínen vitorláztunk, míg az első nap a régi standard helyen volt a rajt és a második tengely is inkább a torbolei oldalhoz volt közelebb, addig a második napon már feljebb rajtoltunk és a 3 napon pedig már szinte a Kite spot magasságában, és a hátszél tengely is hol középre lett behúzva hol pedig megtekerték. 

Az első nap rajt előkészületei a 170-ről épülő 8 csomós déliben kezdődött, de a rá nemsokára érkező friss szél már 200-205 fokról fújt. A cikázó szörfösök jó térkép volt a csapat számára, hogy a szél jobboldalt volt erősebb, így egyértelműsítette a mezőnnyel, hogy mire lehet számítani a pályán. Ezt a helyzetet egy lúv rajt „boksz” meccsei előzte meg, ahol is megkezdett küzdeni azért, hogy elsőként kitudj fordulni. Ez a nagyon nehéz feladattal kellett megküzdeni a csapatnak is, hogy lehetőség szerint beragadások és tiszta pozíciók tudjanak a rajt pillanatában kialakulni. Az első napot a legerősebben Koch Peti kezdte rögtön egy 3. hellyel, de az aznapi három futam alatt szinte mindenkinek sikerült 20-on belüli futamot is teljesíteni. Héder Bendzsi 11, Kis-Szölgyémi Soma 7, Bite Palkó 14. A legjobban Fehér Borónak kellett megszoknia ezt a rajt területért folyó harcot. 

A második napra lokál vihart vártunk délutánra, de ez a menetrendet nem változtatta, ráadásul végül elment a tó északi oldalán. Napos északi szeles reggelt egy hirtelen átváltó déli követte, a 190-195 fokról 14 csomós szél még a rajtnál elég lyukas volt, néhol 8 csomós kihagyással. A szél iránya az első futamban maradt, majd a második futamra jobban ráerősödött és 210-re fordult. A rajt általában semleges, vagy enyhe lúv volt, de a szél erő és a part közelsége miatt nem volt kérdés, hogy ismét a pálya jobboldalán kell vitorlázni, melyhez lúv rajt társult. Ismét kezdődött a harc a legjobb helyért. Az első futam közepesen sikerült a csapatnak, bár itt Kis-Szölgyémi Soma nyitott egy 3. hellyel, Koch Pepének technikai gondja akadt, ami miatt az első futam rajtja után kikellett állnia, de a többiek is vagy beszorultak, vagy a biztonsági rajtból nem tudtak felérni a megfelelően az első bójához. A második futamot Bendzsi és Boró remek rajtja kárpótolta, amiből előbbi egy 3. helyre is váltotta utóbbi pedig egy 17-re. A harmadik futam már 15.30 óra után kezdődött, így meglepetést okozva a szél szétesése a tó egyes területein. Iránya is fordult 180 fokra, de érdekesség képen nem a rajt területen, hanem csak a kreutz utolsó harmadában. Fehér Boró top rajtja így sajnos hiába sikerült, mint ahogy a csapat nagy részének is, sajnos így a nem várt szélforduló miatt a jobboldalt sajnos leragadtak. Bite Pali biztonsági rajtja kamatozott a legjobban, akinek így ebben a futamban egy 8. helyen sikerült befutnia. Így 6 futammal és egy kiejtővel zárult a selejtező sorozat, ahol Palkó, Soma, Bendzsi az aranycsoportba és Boró és Pepe pedig az ezüst csoportban folytathatták.

Az utolsó nap 9 csomós 165 fokról fújó szélben indult, de az eddig legdélibb víz területen, elég hosszú futamokkal. A frissülő szél 175 fokos iránnyal érkezett. A szélerő különbségek domináltak a tavon, míg a tó jobboldalán 13-14 csomó fújt addig a jobboldalán 7-8 és ezek sávokban. A pálya első fele elég egyértelmű volt a második szakasz viszont annál trükkösebb, miután egy fél pályával előrébb kellett látni, hogy milyen frissülés honnan várható. Ezt tarkította az erős reggeli északi szél után kialakult áramlás, ami a rajtoknál folyamatosan nyomta ki a mezőnyt a rajtvonalon. Így kezdődtek a fekete zászlós rajtok, aminek sajnos a második körében a Bendzsi és a Soma is áldozata lett, pedig 10-ben vitorláztak abban a futamban. A második futam már szinte a 3. futam idejében kezdődött így az előzőnapok alapján számítani lehetett egy balos szél fordulóra, ami már a rajt előtt egyszer bemutatkozott, így a mezőny hamar átkerült a rajtvonal baloldalára. A csapat is hamar reagált. Az arany csoportban szépen fel is ért a csapat (Soma 4.), amit a második kreutz jobbos frissülése teljesen megborított, így a mezőny eleje hátulra került. Az ezüst csoportban már láthatóbbak voltak a helyzetek és a szép lee rajtot követően Boró és Pepe is 5-ben haladt a második szakaszra. Boró végül második, Pepe pedig negyedik lett, ezzel egy kis lelkesítő örömöt szerezve nekik.

Összességében elmondható, hogy egy igazán hasznos és erős verseny volt. Rengeteg tapasztalattal. Az eddig látottak alapján a meglepetés nemzet idén az amerikai válogatott lehet, de szép csendben erősen vitorláznak a brazilok is. A csapatunk erős, úgy gondolom, hogy képes a csapat fegyelmezett vitorlázással az elejében vitorlázni, amit a futam eredmények is jeleznek. A VB-n egy sokkal fegyelmezettebb mezőnyre számítunk a rajtnál a versenybírók miatt, így reálisabb rajtok születhetnek. Látható az, hogy egy két kiemelkedő futam, nem elég, inkább egy egyenletes teljesítményű futamok kellenek. 

Eredmények itt: https://www.circolovelatorbole.com/clientfiles/regatta/attachments/20210626183227_default.htm

Most pár nap pihenő van, amit a csapat fele a családjával tölt a második fele pedig közös programokkal tölti. Június 30-án felmérési nap egy kis ellenőrző vízi edzéssel, majd kezdődhet a VB!!!

Déni